“Visul lui Adalbert”, “omagiu” performanței lui Duckadam, “glorie”cinema-ului românesc

Cu doar câteva zile înainte de aniversarea a 26 de ani de la câștigarea Cupei Campionilor Europeni de către Steaua București, a avut loc premiera de la gală a primului lungmetraj al lui Gabriel Achim, “Visul lui Adalbert”, o comedie neagră în care Duckadam apără patru penaltiuri consecutive, Teoharie Coca Cosma comentează frenetic, iar în fabrici și uzine este sărbătoare. Dar de la bal pînă la spital nu-i cale lungă. Dacă n-ar fi fost, nu s-ar fi povestit.

Vineri, 4 mai, la Cinema Pro (București) a avut loc premiera de gală a filmului regizat de Gabriel Achim, “Visul lui Adalbert”, o comedie neagră, bazată pe o întâmplare petrecută într-o uzină comunistă în 1986.

Atît regizorul, Gabriel Achim, cît și întreaga echipă, au fost aplaudați minute în șir de către publicul prezent la eveniment.

Evenimentul din București a fost precedat de alte două premiere de gală, care au avut loc în prezența regizorului și a unei părți din echipă, în Cluj (la Odeon Multiplex) și în Iași (la Cinema Victoria)

Întrebat de ce puștii trebuie să vadă “Visul lui Adalbert”, Gabriel Spahiu a mărtusit: “Părerea mea e că nu trebuie neapărat să vadă filmul ăsta sau să ne asculte pe noi cînd povestim cum am trăit adolescența pe vremea lui Ceașcă. Trebuie să-și trăiască viața în felul lor. Să se uite la Visul lui Adalbert pentru că e un film bun, nu ca să învețe istorie.” (Cațavencii, nr.17/2012)

“Visul lui Adalbert” a fost numit de publicaţia americană de specialitate The Hollywood Reporter “O felie de viață ironică și nostimă… o pildă inteligentă, sumbru – comică, dar cu un subtext grav.”

De asemenea, Film Society Lincoln Center nota: “Dar cea mai importantă pentru români e ziua în care echipa de fotbal Steaua a câștigat Cupa Campionilor Europeni, după o serie de penaltiuri de legendă. Îmbinând triumful cu tragedia, având ca fundal o societate paralizată, “Visul lui Adalbert” pune în discuție problema responsabilității colective și iluzia, atât la nivel individual, cât și la nivelul societății.”

Iulia Blaga scria pe Hotnews.ro: „Visul lui Adalbert nu seamăna cu ce s-a mai făcut la noi. Întregul amestec de realitate, ficțiune si autoreferențialitate are – tocmai datorită imperfecțiunilor și aspectului neregulat, grunjos -, multă prospețime.”

“Reconstituire pe cât de fidelă, pe atât de amuzantă a unei zile din România anului 1986, filmul „face cu ochiul” cinefililor printr-o serie de citate cinematografice absolut savuroase.”, nota Gabriela Lupu în România Liberă.

“Visul lui Adalbert” a intrat în cinematografe din 4 mai, distribuit de Bright Film, și rulează la Cinema City Sun Plaza, Cinema City Cotroceni și Hollywood Multiplex (în București), la Cityplex (Brașov), Cinema City și Odeon Multiplex (Cluj), Cityplex (Constanța), Cinema Victoria (Iași), Caffe Cinema 3 D (Ploiești) și Eurocinema Drăgășani.

Pe 9 mai, “Visul lui Adalbert” va rula și la Noul Cinematograf al Regizorului Român din București.

Filmul a fost prezentat în premieră mondială, în 2011, la Reykjavik International Film Festival.

Despre „Visul lui Adalbert”, regizorul Gabriel Achim a mărturisit că nu se adresează unui public anume: “Spre surprinderea mea, “Visul lui Adalbert” a fost apreciat și de oamenii de 20 de ani, și de islandezi, și de turci. Englezii îmi spuneau că este o comedie romantică de întreprindere. Și ei își aduceau aminte de anii ’80, aveau nostalgia asta a muncitorilor, inginerilor, a oamenilor care munceau ca să trăiască, nu trăiau ca să muncească.”

Cosmin Manolache, co-scenarist, a povestit cum s-a născut “Visul lui Adalbert”: “Unchiul meu a fost inginer de protecția muncii la Întreprinderea de Autocamioane Brașov. Așa că am fost sensibilizat de mic cu materialele astea de protecția muncii. Când s-a întâmplat, acum câțiva ani, să găsesc niște diapozitive cu accidente de muncă pe lîngă Biserica Sf. Elefterie, am zis că o să îmi fie de ajutor într-un fel sau altul. S-a întâmplat să vină propunerea lui Gabi, care auzise o poveste, în mare parte  cea din film, pe care noi ne-am apucat să construim ceea ce ați văzut.”

Gabriel Achim (regizor și scenarist) a completat: “Partea asta cu accidentul de muncă reconstruit, cu urmări cu aceleași efecte ca și cazul reconstruit, mi-a plăcut foarte mult pentru că mi s-a părut ca o oportunitate de a vorbi despre accidentele care se întâmplă când noi, regizorii, reconstruim realități.”

În ceea ce privește alegerea actorilor, Gabriel Achim a spus că l-a preferat pe Gabriel Spahiu pentru chipul expresiv, pe care se întâlnesc tragicul și comicul, iar pe Doru Ana pentru că și l-a închipuit spunând că vrea să vadă  la video filme cu femei goale.

SINOPSIS 

Muncești ca să trăiești sau trăiești ca să muncești? Greu de crezut pentru corporatiștii de azi, dar au fost vremuri când varianta a doua era exclusă. În “Visul lui Adalbert”, primul lung metraj al lui Gabriel Achim, o mână de ingineri în fața unui aparat video adus pe șest la birou așteaptă à bout de souffle să-l vadă pe Duckadam ridicând Cupa Campionilor Europeni. Atmosfera relaxată, departe de ochii iscoditori ai nevestelor, ce ar fi trebuit să urmeze festivităților dedicate aniversării PCR, va rămâne doar o promisiune. Totul este dat peste cap de un chiul: doi muncitori se sustrag de la programul cultural-artistic pentru a face pe neve cuțite cu mânere de plexiglas, una din formele prin care ciubucul lua drumul doctorilor, profesoarelor, secretarelor, într-o tovărășească înțelegere a greutăților vieții. Banalul și tragicul coexistă în chipul cel mai firesc, căci de la bal până la spital nu-i cale lungă. Dacă n-ar fi fost, nu s-ar fi povestit.

Remarcat de presa internațională de specialitate, “Visul lui Adalbert” este o abordare proaspătă și comic-nostalgică a unor momente importante petrecute în România anilor `80, a cărei distribuție îi aduce laolaltă pe Gabriel Spahiu, Doru Ana, Ozana Oancea, Anca Androne, Paul Ipate, Alina Berzunțeanu, Mimi Brănescu, Adrian Văncică, Coca Bloos, Mircea Rusu, Viorel Comănici, Adrian Ciglenean, Violeta Haret-Popa, Ana Maria Moldovan, Cristi Balint, Dan Ivanesei, Vitalie Bichir și Bogdan Marhodin. Figurația a fost impresionantă și a adunat  sute de oameni din Mizil și Ploiești care au apărut pentru prima oară într-un film de lung metraj. Filmările au durat 5 săptămâni în perioada 2010-2011 și s-au desfășurat în Mizil, Ploiești, București și Bran

“Visul lui Adalbert” este o producţie Green Film și 4 Proof Film, realizată cu sprijinul Centrului Național al Cinematografiei, al UniCredit Țiriac Bank, Loteriei romane, Romaqua Group, MEC Romania, Media Tour, Drill Media,  Digital Cube și al Asociației Române de Film Independent (ARFI).

Regia: Gabriel Achim

Producători: Gabriel Achim și Monica Lăzurean-Gorgan

Producător delegat: Dan Burlac

Producător executiv: Gabriel Achim

Scenariu: Cosmin Manolache și Gabriel Achim

Imagine: George Chiper-Lillemark

Scenografie: Vali Ighigheanu

Costume: Luminița Mihai

Montaj: Cristian Nicolescu și Ioan Ștefan Tatu

Sunet: Dan-Ștefan Rucăreanu, Filip Mureșan și Vlad Voinescu

Distribuitor România

Bright Film

Gabriel Achim a absolvit secția Regie-Film a UNATC în 2008 și Academia de Studii Economice la începutul anilor `90. Mai înainte de a fi regizor și producător, a lucrat peste 10 ani ca director şi consultant în managementul resurselor umane pentru companii internaţionale. A scris, produs şi regizat filme de scurt-metraj, care au fost selecționate şi premiate la numeroase festivaluri de film naţionale şi internaţionale.

Trailerul filmului: http://vimeo.com/40749555

Site-ul filmului: www.visulluiadalbert.ro

Pagina de Facebook: http://www.facebook.com/VisulLuiAdalbert

Search